«ՇՆՉԻ» ՊԱՐՏՔ
Հայաստանի ՀՆԱ-ն 2022 թվականի արդյունքներով, ըստ նախնական տվյալների, 2021 թվականի համեմատ գրանցել է 12,6% աճ։ Այսպիսի տվյալներ են հրապարակվել Հայաստանի ազգային վիճակագրական կոմիտեի կայքում, հաղորդում է ԱՌԿԱ-ն։
Հաշվետու ժամանակահատվածի արդյունքներով Հայաստանի ՀՆԱ-ի անվանական ծավալն ընթացիկ գներով կազմել է 8 տրլն 496 մլրդ 777.9 մլն դրամ: Մեկ շնչի հաշվարկով ՀՆԱ-ն շուկայական գներով կազմել է 2 861 735 դրամ, 6 569 դոլար և 6 210 եվրո։
ԲԱՅՑ ԱՆՀՆԱՐ Է ԼՌԵԼ. ԹՎՈՒՄ Է, ԹԵ ՑՈՒՑԱՆԻՇՆԵՐԸ ԲԱՎԱԿԱՆ ՀՈՒՍԱԴՐՈՂ ԵՆ: Սակայն այստեղ կան նրբերանգներ, որոնք հաշվի առնելով՝ կառավարությունը հիմքեր չունի նման էական աճով առանձնակի ոգևորության համար։ Եվ առաջին հերթին դա վերաբերում է պետական պարտքի հետ կապված իրավիճակին։
Ահա ուրեմն, անցած տարի ՀՆԱ-ի աճն ուղեկցվել է պետպարտքի է՛լ ավելի տպավորիչ աճով։ Դոլարային արտահայտությամբ դա (պետական պարտքը) աճել է 15%-ով։ Եթե 2021 թվականի դեկտեմբերի 31-ին այդ ցուցանիշը գրանցվել է 9 միլիարդ 225 միլիոն դոլարի մակարդակում, ապա 2022 թվականի դեկտեմբերի 31-ին հասել է 10 միլիարդ 637 միլիոնի։ Ի դեպ, աճը և՛ ռեկորդային է, և՛ պատմական։ Դատեք ինքներդ, միայն 2022 թվականին պետական պարտքն ավելացել է 1,4 միլիարդ դոլարով։ Մինչդեռ նախկինում պետպարտքը նույնքան աճում էր մի քանի տարվա ընթացքում։ Օրինակ՝ 2012-ից մինչև 2016 թվականը։ Փաստորեն, այդ առումով Հայաստանի կառավարությունը հնգամյա նշաձողը հաղթահարել է մեկ տարվա ընթացքում։
Ասենք, պետպարտքի մակարդակի գնահատման հիմնական չափանիշը դրա հարաբերակցությունն է ՀՆԱ-ի նկատմամբ։ Ըստ ներկայացված վիճակագրության, նույնիսկ հաշվի առնելով անցած տարվա ընթացքում ՀՆԱ-ի տպավորիչ աճը, այդ հարաբերակցությունը կազմել է 54%: Օրինակ, 10 տարի առաջ պարտքի ծավալը չէր գերազանցում ՀՆԱ-ի 35%-ը։ Բացի այդ, հայտնի է, որ այն երկրները, որտեղ պարտք-ՀՆԱ հարաբերակցությունը կազմում է 50% և ավելի, պարտքի կառավարելիության առումով համարվում են ռիսկի բարձր մակարդակ ունեցող երկրներ։ Այնպես որ կարելի է փաստել, որ չնայած նախորդ տարվա ընթացքում ՀՆԱ-ի զգալի աճին, պետական պարտքը կառավարելիության գոտի չի վերադարձել։ Իսկ դա, մեղմ ասած, վտանգավոր վիճակ է։ Նախևառաջ այն պարզ պատճառով, որ ՀՆԱ-ի հերթական «թռիչքաձև» աճի նախադրյալներ ընթացիկ տարում, ասենք նաև տեսանելի ապագայում չկան։ Նույնիսկ 2023-ի բյուջեում կառավարությունը սահմանափակվել է համեստ 7% տոկոս կանխատեսմամբ։
Իսկ այ պետական պարտքը պարզապես դատապարտված է աճել նաև ընթացիկ տարում։ Բավական է նշել, որ բյուջեի դեֆիցիտը գրանցվել է ավելի քան 700 միլիոն դոլարի մակարդակում։ Եվ իհարկե, այս կառավարությունը ծածկելու է դա նոր վարկերի և պարտքային պարտավորությունների ավելացման հաշվին։
Իհարկե, լավ է, որ երկրի ՀՆԱ-ն էականորեն աճել է։ Վատ է մեկ այլ բան։ Նախևառաջ այն, որ դա տեղի է ունեցել սուբյեկտիվ այսրոպեական արտաքին գործոնների ազդեցությամբ, որոնք թեև դրական, բայց շոկային են դարձել Հայաստանի տնտեսության համար։ Իսկ է՛լ ավելի վատ է, ավելի ճիշտ՝ ուղղակի արտառոց է այն, որ թեկուզև իրավիճակային այդ բարենպաստ պայմաններում Հայաստանի կառավարությունը հաջողացրել է աննախադեպ ավելացնել երկրի պարտքային պարտավորությունները։
Այո, մեկ շնչի հաշվով ՀՆԱ-ն հասել է 6659 դոլարի։ Սակայն բնակչության այդ մեկ շնչին տվյալ փաստը չի ջերմացնում։ Քանզի աճել է նաև իր «շնչի» պարտքը…
ПОСЛЕДНИЕ ОТ АВТОРА
-
2025-06-20 09:10
Министр финансов Армении Ваге Ованнисян на пресс-конференции ответил на вопрос - обсуждаются ли в контексте влияния на армянскую экономику сценарии открытия границы с Турцией и мирного урегулирования с Азербайджаном, передает АРКА. "Обсуждения были, в том числе в рамках исследований, которые проводились в Совете безопасности. Но такие сценарии не заложены в основу среднесрочной программы расходов, потому что возможны очень большие отклонения", - сказал Ованнисян. По его словам, власти Армении руководствовались двумя-тремя основными сценариями. "Лично я верю в то, что это произойдет, и не очень поздно, но скорость и поэтапность процесса будут определять уровень его последствий", - сказал Ованнисян, добавив, что ввиду высокой неопределенности возможные развития не учитываются в экономических прогнозах. По его словам, есть несколько исследований, которые связаны со сценариями изменения товаропотока и влияния на экономику. "Это не только финансовый вопрос. Есть общие показатели того, как данное изменение скорости или администрирования повлияет на ВПП. Все зависит от того, какие изменения произойдут после открытия (армяно-турецкой границы - ред.), - сказал Ованнисян. - Будут ли производиться в Армении товары, которые будут экспортироваться в Турцию или Азербайджан или наоборот? Здесь также есть вопросы, на которые трудно ответить на данном этапе".
-
2025-06-17 09:40
Вот уже больше месяца алкогольная продукция армянских производителей, и в частности коньяк, не может добраться до российских потребителей. Десятки машин с алкогольным грузом застряли на грузинской таможне. Ситуация, разумеется, получила широкий резонанс и даже привлекла внимание правительства Армении. Но единственное, что смогли предпринять армянские чиновники, так это притормозить выезд из Армении фур с алкогольной продукцией.
-
2025-06-16 09:18
Недавно начальник армянского правительства самозабвенно доказывал себе и все остальным, что с наступлением «бархата» жить в стране стало лучше. Даже вычислил, что лучше стало на 50%. Далеко не все граждане разделяют эту точку зрения и, мягко говоря, сильно сомневаются в таком радикальном улучшении своей жизни. И на то есть масса причин. Одна из них заключается в том, что, несмотря на определенный рост зарплат, цены на потребительских рынках растут с бешеной скоростью. И это подтверждается даже официальной статистикой.
-
2025-06-14 10:15
Станция «Ачапняк» Ереванского метрополитена будет построена, самое трудное пройдено, заявил мэр Еревана Тигран Авинян в парламенте, передает АРКА. «Проект строительства новой станции - впервые в новейшей истории Армении, является одним из самых сложных. Два дня назад он прошел комплексную экспертизу, на которую было потрачено семь месяцев», - отметил Авинян в среду на обсуждении отчета о выполнении госбюджета РА за 2024 год. По его словам, такого рода проекта в стране не было более 40 лет. «Для его осуществления потребуется определенное время, однако я без устали уверенно говорю вам, что эта станция будет построена. Нам остается всего лишь грамотно организовать конкурс и выделить соответствующее финансирование, а потом уже провести конкурс на технический надзор», - сказал Авинян.