ԻՍՐԱՅԵԼՈՒՄ ՀԱՅՏՆԱԲԵՐՎԵԼ ԵՆ ԱՍՈՐԵՍՏԱՆԻ ԹԱԳԱՎՈՐ ՍԵՆԵՔԵՐԻՄԻ՝ ԱՍՏՎԱԾԱՇՆՉՈՒՄ ՆԿԱՐԱԳՐՎԱԾ ՌԱԶՄԱԿԱՆ ՃԱՄԲԱՐՆԵՐԸ

Ասորեստանի թագավոր Սենեքերիմի կողմից օգտագործված ռազմական ճամբարները, որոնց սխրագործությունները Լաքիշի և Երուսաղեմի պաշարման ժամանակ մանրամասն նկարագրված են եբրայերեն Աստվածաշնչում, վերջապես հայտնաբերվել են, ասում է մերձավորարևելյան հնագետ Սթիվեն Քոմփթոնը:

Պաշարումների ժամանակ, որոնք տեղի ունեցան մոտավորապես մ.թ.ա. 701 թվականին, ասորիները վերահսկում էին արագ զարգացող կայսրությունը, որը ձգվում էր Պարսից ծոցից մինչև Միջերկրական ծով: Լաքիշի և Երուսաղեմի պաշարումները հաճախ հիշատակվում են Եբրայերեն Աստվածաշնչում և ենթադրաբար ավարտվել են Երուսաղեմում, երբ «Տիրոջ հրեշտակը դուրս եկավ և ասորեստանցիների բանակում հարյուր ութսունհինգ հազար մարդ սպանեց»։ Բայց հին ասորեստանյան արձանագրություններն այլ պատմություն են պատմում, որում ասվում է, որ Հուդայի Եզեկիա թագավորը մեծ տուրք է վճարել՝ ստիպելու ասորիներին հեռանալ։

Լոնդոնի Բրիտանական թանգարանում կա Լաչիշի պաշարումը պատկերող ռելիեֆ, որը ցույց է տալիս ասորական ճամբարը։ Գիտնական Սթիվեն Քոմփթոնը ռելիեֆը համեմատել է Լաչիշի 20-րդ դարի սկզբից մինչև կեսերի լուսանկարների հետ: Նա Լաքիշից հյուսիս հայտնաբերեց օվալաձև կառույց՝ պատերով, որը, նրա կարծիքով, կարող էր լինել ասորական ճամբար։ Քոմփթոնը նշել է, որ ասորական ճամբարները հակված են օվալաձև ձևի: Ճամբարի առաջարկվող վայրի արաբերեն անվանումն է «Խիրբատ ալ Մուդավուարա», իսկ միջնադարում «մուդավուարա» բառը կարող էր նշանակել այն վայրը, որտեղ սուլթանը ռազմական ճամբար է ստեղծել։ Սա խոսում է այն մասին, որ մարդիկ, ովքեր ավելի ուշ ժամանակներում ապրել են այդ վայրում, գիտեին, որ հին ասորիներն այն օգտագործել են որպես ճամբար, նշել է Քոմփթոնը Near Eastern Archaeology ամսագրում հրապարակված հոդվածում:

Բացի այդ, նա ասաց, որ 20-րդ դարի սկզբին անցկացված հնագիտական ​​հետազոտությունները հայտնաբերել են խեցեղենի բեկորների մնացորդներ, որոնց ոճը վերաբերում է Սենեքերիմի կողմից Լաքիսը պաշարելու ժամանակաշրջանին:

Երուսաղեմի ճամբարի դեպքում Կոմփթոնը լանդշաֆտը ուսումնասիրելու համար օգտագործեց հին օդային լուսանկարներ և նյութեր 19-րդ դարի հնագիտական ​​պեղումներից։ Նա նշեց, որ 1881-1882 թվականներին Պաղեստինի հետախուզական հիմնադրամը (PEF) հայտնաբերել է պատեր Ջեբել ալ-Մուդավուարա կոչվող վայրում, որը գտնվում է Տաճարի լեռից հյուսիս:

19-րդ դարի հնագետները կարծում էին, որ սա հռոմեական ճամբար է, սակայն պեղումների ապացույցները ցույց են տալիս, որ ճամբարը ձվաձև էր։

«Ռոման (ռազմական ճամբարները) ուղղանկյուն էին, մինչդեռ լուսանկարները ցույց են տալիս, որ դա մոտավորապես ձվաձև ճամբար էր, որը համապատասխանում էր ասորական ճամբարին», - գրել է Քոմփթոնը:

Եթե ​​սա այն վայրն է, որտեղ Սենեքերիմը ճամբար է ստեղծել Երուսաղեմի պաշարման համար, ապա դա կարող է լինել նաև Նոբը, խորանի վայրը, ճամբարային սրբավայրը, որը կառուցվել է Մովսեսի կողմից, որը ժամանակին գտնվում էր, ասում է Քոմփթոնը:

Եբրայերեն Աստվածաշունչը նշում է, որ Խորանը հիմնվել է Նոբում, և որ Սենեքերիմը կանգ է առել Երուսաղեմի վրա հարձակվելու համար։ Հնավայրի պատմությունը, որը սկսվում է 20-րդ դարից, կարող է դժվարացնել այնտեղ նոր պեղումներ անցկացնելը: 1930-ականներին բրիտանացիները այդ վայրում կառուցեցին զինամթերքի պահեստ, և այն հայտնի դարձավ որպես «Մունիշն բլուր»:

1948 թվականին Հորդանանի բանակը զինվորներ տեղակայեց տեղում և կառուցեց մի շարք խրամատներ և ամրություններ։ Իսկ 1967 թվականին իսրայելցիների և հորդանանյան զորքերի միջև տեղի ունեցավ արյունալի ճակատամարտ, որի արդյունքում իսրայելական զորքերը գրավեցին բլուրը։ Այսօր այստեղ կա թանգարան և հուշահամալիր։

News.am